Met de elektrische auto naar het Gardameer

Hier is dan eindelijk de lang verwachte blog over op vakantie gaan met de elektrische auto. In ons geval de Kia E-Niro. Ik hoorde onlangs op de radio dat veel mensen met een elektrische auto voor de vakantie hun elektrische auto omruilen of een benzine auto huren. Ik wil juist met ons verhaal laten zien dat je ook prima met een elektrische auto op vakantie kunt gaan.

Vorig jaar vlak voor de zomervakantie kregen we een nieuwe auto. Ik zie ons nog zo zitten bij de Kia dealer. Die verkoper bleef maar praten over actieradius hier, actieradius daar. Ik vond het al meteen een vervelend woord. De vraag was dus, gingen we voor de kleine accu of de grote accu. Eigenlijk zou mijn man het met de kleine accu prima moeten kunnen redden voor alle stukken die hij dagelijks rijdt, maar om ermee op vakantie te gaan, was een ander verhaal. Ik was in 1e instantie nogal huiverig. Laat hem maar na de zomervakantie komen dacht ik. De verkoper vond het ook onzin om alleen voor de jaarlijkse autovakantie voor de grote accu te gaan, maar wat zijn we achteraf blij dat we dat toch gedaan hebben.

En daar gingen we dan vorig jaar zomer, met de Kia E-Niro 64 kHw op naar het Gardameer. Op de bonnefooi, ook dat nog. We hadden ons wel een beetje verdiept, een laadpas geregeld en ik had gelukkig wat tips gevonden op een Facebook forum van iemand die met dezelfde auto ook al naar het Gardameer geweest was. Maar verder hadden we niet echt wat voorbereid. We zouden wel zien.

Uiteraard gingen we met een volgeladen auto op pad. De Kia E-Niro 64 kHw zou normaal gesproken zo’n 460 km moeten kunnen rijden. Maar volgeladen met 5 personen en bagage/dakkoffer was dit natuurlijk minder. Ook moet je er rekening mee houden dat er dingen zijn waardoor hij ook sneller leeg loopt, zoals aircogebruik. Maar ook het weer heeft grote invloed erop. Het maakt namelijk heel veel uit of je in de zomer gaat of in de winter. En natuurlijk ook je rijgedrag. Bijvoorbeeld als je de bergen in gaat en je rijdt bergopwaarts, dan loopt je accu sneller leeg, maar ga je bergafwaarts en je remt goed af op de motor, dan laadt de accu weer op. Sowieso is veel afremmen op de motor raadzaam en probeer zo constant mogelijk te rijden, dus niet ineens heel hard optrekken, maar zoveel mogelijk geleidelijk aan.

Wij zijn via Duitsland en Oostenrijk naar het Gardameer gereden en hadden een overnachting in Duitsland met laadpaal. Door Duitsland was top! Duitsland was goed voorbereid op elektrische auto’s. Vrijwel elk benzinestation had minimaal 10 laadpalen, dus dat was super goed geregeld. Onze ervaring is dat je voor de bergen sowieso moet zorgen dat je accu vol is, aangezien daar weinig tankstations zijn en je daar liever niet stil wil komen te staan. In ons geval wilden we dus voor die tijd laden. Met enige stress vonden we een laadpaal. De terugweg hebben we deze zelfde paal ook opgezocht, een goede voorbereiding is dus wel handig. Ook hielden we aan dat we vanaf een volle accu hem tot 20% lieten leeg lopen, dan gingen we op zoek naar een laadpaal om te laden tot 80% en dat steeds opnieuw. Juist om stress te voorkomen en dit zou ook het meest effectief zijn. Als we dan hadden geladen tot 80% konden we ongeveer 250 tot 300 km rijden tot de volgende stop. Het liefst ga je natuurlijk laden bij een snellader. Onze ervaring is dat het laden ongeveer een half uurtje duurt en die tijd waren wij met een normale auto ook kwijt om even de auto uit te gaan, benen te strekken, toilet, hapje en een drankje. Bij de overnachting hebben we hem ook weer vol kunnen laden en op de camping in Italië zelf ook. Voor de terugweg hebben we van tevoren de plekken uitgezocht waar we zouden stoppen, dat gaf ook wat meer rust.

Laadplekken rondom het Gardameer
In Italië zelf en rondom het Gardameer, moet je iets meer zoeken, maar kun je ook al prima laden. Bij de Mac bij afslag Affi zijn een aantal oplaadpunten, verder is er in een plaatsje richting Verona ook een snellader te vinden. In Lasize kun je met een elektrische auto gratis parkeren aan het meer.

Wat heb je allemaal nodig?
– Laadpas met of zonder abonnement. Als je vaak laad in Nederland is het vaak goedkoper om een pas met abonnement te nemen, maar als je het alleen gebruikt voor de vakantie dan is een pas zonder abonnement goedkoper. Want zonder abonnement is het tarief per kilowatt iets hoger dan met abonnement.
– Bij onze auto’s zaten verschillende kabels, waaronder ook een kabel met de mogelijkheid om met 220 op te laden. Dit duurt wel gauw 2 tot 3 dagen. Bij een (sta)caravan/huisje kan je de stekker makkelijk in het stopcontact doen, maar bij onze parkeergelegenheid op de camping waren ook van dit soort paaltjes. Zie foto. Met een verloopstekker, die we konden lenen bij de receptie, konden we hier handig gebruik van maken. Dit was op de camping Altomincio, waarbij geen directe parkeergelegenheid was bij je huisje. Als je de auto bij de caravan kan parkeren, is ook een verlengsnoer geen overbodige luxe om mee te nemen.

Waar loop je tegenaan?
– Dat de actieradius duidelijk afneemt bij een volgeladen auto/dakkoffer etc.

TIPS!
Je kunt op voorhand diverse apps installeren om een goede route te kunnen plannen. Bijvoorbeeld: NEXTCHARGE (kan je goed kiezen op soort laadpaal en die maakt ook een accurate planning) en ABRP, daar kun je ook handig mee plannen. Je kan allerlei variabelen invoeren als gewicht in de auto, hoeveel km je nog wil hebben op plaats van bestemming, etc. En uiteraard krijg je mogelijkheden voor opladen te zien. Wij hebben zelf niet een app gebruikt om de route te plannen. Wel hebben wij de app van Charge Assist gebruikt om goed te kunnen kijken waar laadpalen zijn. Je hebt ook nog een app Kia Charge. In de meeste routeplanners zijn de laadpalen ook zichtbaar. Met Kia Live kan je ook laadpalen zoeken en filteren op dc (snelladen) of ac. Ook heeft de ANWB een routeplanner voor elektrische auto’s.

Kies je eventuele overnachting uit op de aanwezigheid van een laadpaal, zo kun je de volgende dag weer volgeladen vertrekken.

Van tevoren even kijken wat je laadpas allemaal ondersteunt. Wij hebben zelf een laadpas van ENGIE. Wij konden met die pas overal terecht. En dat verbaasde ons wel een beetje, want we hadden van veel mensen gehoord dat zij voor elk type laadpaal een andere pas nodig hadden. Plugsurfing schijnt ook goed te zijn.

Onze ervaring is dat je, met enige voorbereiding, prima met een elektrische auto op vakantie kunt gaan naar het Gardameer.

Previous Post