Altomincio, Gardameer met kinderen

Twee jaar geleden zijn we naar Park Albatros in Toscane geweest, een camping van Human Company. De mooiste camping die ik ooit gezien heb. Nadat we vorig jaar naar Zuid-Frankrijk waren geweest en dit jaar niet zo ver wilden rijden, besloten we dit jaar met de elektrische auto naar Altomincio Family Park vlakbij het Gardameer te gaan. Het kleinere broertje van Park Albatros, ook van Human Company. Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar Altomincio (en eigenlijk ook naar Norcenni Girasole), maar dat het terrassencampings zijn trok mij eigenlijk niet zo. Toch wilden we het dit jaar weleens proberen. Nu Jesse wat ouder is, is het ook allemaal wat makkelijker geworden, geen kinderwagen meer mee enzo. En het is een autovrij park, wat uiteraard voor- en nadelen heeft. Maar het idee dat de auto’s niet rakelings langs de kinderen zouden rijden sprak mij wel aan. Uiteraard hebben we weer geboekt bij de camping zelf, zoals we altijd doen. We besloten voor hetzelfde huisje te gaan als op Park Albatros, omdat dat zo goed was bevallen:
Stacaravan Eden, en dit keer met jacuzzi!

De reis ging voorspoedig, we hebben heen en terug overnacht bij Gasthaus und Pension Zur Linde in Rot an der Rot, Duitsland. Prima voor een overnachting en ook heerlijk gegeten. Wij rijden altijd via Duitsland en Oostenrijk naar Italië.

Altomincio Family Park
Over de camping zelf; Altomincio is een mooi aangelegen camping. Het personeel is bijzonder vriendelijk en behulpzaam. Langs de camping is een grote parkeerplaats voor de auto’s. Onze stacaravan bevond zich vlakbij het zwembad aan de buitenrand, op een rustig plekje. De schoonmaak bij de stacaravans van Human is altijd top! Niet eerder meegemaakt, ook nu ook weer gezien, ze zijn gewoon uren bezig om 1 stacaravan schoon te maken.
Onze stacaravan was heel fijn, de jacuzzi was nog veel fijner.

Er zijn 3 zwembaden, waarvan 1 peuterbad. Eigenlijk zie ik het meer als 2 gedeeltes:
– 1 met het ondiepe lagunebad met glijbanen en een wildwaterbaan en dus ook het peuterbad en Froggy Bar voor al je snacks.
– 1 met het diepe bad en het spray park. Ook hier is een bar met drankjes en ijsjes.

Vaak begonnen wij bij het ondiepe bad om later op de dag te eindigen bij het diepe. Van tevoren had ik gelezen dat het water van de zwembaden heel koud was, dit vonden wij gelukkig erg meevallen. Geen strakke shorts verplicht, geen badmutsen en in alle baden mag gezwommen worden met banden, luchtbedden etc. Er wordt genoeg georganiseerd, van voetbal tot waterpolo en ook bij het zwembad is er gedurende de dag entertainment.

Ook is er bij het ondiepe in de middag een kraampje met ijskoffie en donuts. Ik had gehoord dat de ijskoffie en pizzapunten helemaal geweldig moesten zijn. Wij vonden ze niet heel bijzonder. Het restaurant op de camping zelf hebben wij niet uitgeprobeerd, wel van horen zeggen gehoord dat het eten matig was en de prijs te duur. Wel hebben we de 1e avond pizza’s gehaald bij de take away, die waren prima.
Op het park zijn overal mini speeltuintjes tussen de stacaravans, leuk voor de hele kleintjes, maar ik mistte eigenlijk wel gewoon een grote speeltuin voor de grotere kinderen. Bij het zwembad kan er geklommen worden, er is een heel adventure park over het zwembad heen met ziplines.

Op het plein is er verder nog een shop, een gamehal (let op, voor nu Green-pass vereist), een ijssalon, ping pong tafels, een midget golf baan, skelter verhuur, een mini club en een podium waar ’s avonds o.a. een mini disco werd georganiseerd.
Ook eindelijk een keer een camping waarbij we ’s avonds geen overlast hebben gehad van het entertainment.
En natuurlijk is er ook een supermarkt op de camping. Nederlandse producten worden er ook verkocht voor de hoofdprijs, dus wij gingen er alleen heen voor verse broodjes in de ochtend. Er zijn genoeg grote supermarkten in de buurt, de dichtstbijzijnde is een Aldi op 4,6 km.

Must see!

De meest bekende plaatjes rondom het Gardameer, zoals Lazise (lievelings!) en Bardolino.

Borghetto sul Mincio
Een magisch, bijna sprookjesachtig dorpje. Prachtig om overdag te bezoeken, maar ’s avonds is het extra mooi vanwege alle lichtjes. Je kunt voorin het dorpje parkeren, kosten zijn € 1,50 per uur, je kunt alleen cash betalen! Je bent ongeveer een uurtje kwijt om er door heen te slenteren.
Aanrader: eten of een terrasje pakken aan het water bij Grand Cafe San Marco.

De watervallen van Molina – Parco delle cascate di Molina
Op zo’n 50 minuten rijden vanaf Altomincio ligt een heel mooi natuurpark met watervallen, in het plaatsje Molina, midden in de bergen. Parkeren is gratis. Je loopt vanaf de parkeerplaats door het dorpje heen, wat al mooi is opzich. Het is al wel een behoorlijke klim naar het park toe. Het park is niet toegankelijk voor kinderwagens of mindervaliden. Geen Green-pass (want buitenlucht), maar wel een mondkapje en goede (wandel)schoenen mee! Je loopt gelukkig ook grote gedeeltes in de schaduw onder de bomen. Eenmaal in het park kun je kiezen voor 3 verschillende routes:
– Groen 1,2 km – 1/2 uur easy
– Rood 2,3 km – 1 uur medium
– Zwart 3,6 km 2 uur hard
Wij hebben de zwarte route gelopen met drie kinderen van 13, 10 en 5 jaar oud. Dit was prima te doen. De jongste vond het 1 groot avontuur. Wel hebben we er wat langer over gedaan dan de aangegeven tijd, maar we hebben er dan ook rustig de tijd voor genomen en het was erg warm. Wel fijn dat je ook grotendeels in de schaduw loopt. Wij hebben er ongeveer 3 uur over gedaan. Je loopt een route midden in de bergen omhoog en omlaag en ondertussen kom je allemaal watervallen tegen, er is een uitzicht punt, verschillende trappen, prachtige natuur om te zien. Wij waren er rond 12:00 uur en gingen rond 15:30 uur terug naar de camping, toen kwamen er juist heel veel nieuwe mensen binnen.
Een ticket kost € 7,00 per persoon, kinderen van 4 t/m 12 jaar € 4,50.

Sirmione
Op een woensdag in het hoogseizoen zijn we naar Sirmione gegaan. Ik had al gelezen dat als je wat later op de dag komt het erg druk kan zijn met parkeren, wij waren er rond 11:00/11:30 uur en het was zo druk dat we maar rechtsomkeert zijn gegaan. Nergens was een parkeerplekje te vinden. De volgende dag zijn we opnieuw gegaan en toen waren we een stuk vroeger, we waren er om 10:00 uur (bij de grote parkeerplaats), maar ook toen liep het al snel vol. Wil je dus naar Sirmione? Vertrek op tijd! Parkeerkosten: € 2,50 per uur. Wij hebben ons er wel 3,5 uur vermaakt.
Castello Scaligero Sirmione, het kasteel bij binnenkomst, niet te missen. Je kunt het kasteel tegen entree ook van binnen bekijken.
Langs de oostelijke kant van Sirmione kun je via een panoramische route naar de Grotte di Catullo (ruïnes) lopen, helaas kan je deze niet vrij bezoeken, maar moet je entree betalen en is er (op dit moment) een Green-pass nodig. Ook wordt vooraf je temperatuur gemeten.
Onderweg kom je allemaal leuke strandjes tegen, dus neem vooral je zwemkleding mee.
Zoals bijvoorbeeld: Spiaggia del Prete.
Op het noordelijkste puntje van Sirmione vind je Jamaica Beach, meteen het meest toffe & hippe plekje! Lekkere muziek, een cocktailbar, alles leuk aangekleed, ik hou ervan! Zeker een bezoekje waard. Sowieso deed dit stukje mij aan Elba denken met de hagelwitte steentjes en het hele sfeertje wat er hing. En als je geen zin hebt om het hele stuk weer terug te lopen, neem dan het treintje (il trenino) voor € 1,20 per persoon. Sirmione staat ook bekend om zijn grote ijsjes!

Ik was al verliefd op Lazise, maar Sirmione heeft nu ook mijn hart gestolen.

Ook leuk!
Elke vakantie zoek ik van tevoren de leuke plekjes op en zoals altijd waren het er weer iets teveel en hebben we de (voor ons) leukste eruit gepikt. Wat ook nog op het lijstje stond… wie weet gebruiken we het nog eens voor een andere keer…
Madonna della Corona
Dagje Verona
Legoland Waterpark Gardaland
– onlangs geopend – dus als je wil zwemmen tussen de lego steentjes 😉 Te bezoeken met een Green-pass, dus helaas hebben wij hem voor nu overgeslagen.
Fietsen naar Peschiera – vanaf Altomincio gaat er een heel mooi vlak fietspad richting Peschiera. Fietsen zijn te huur op de camping. In Peschiera zou het ook leuk zijn om in een gondel te varen.
Bootje huren op het Gardameer.

Park Albatros of Altomincio
Van een volger kreeg ik de (leuke!) vraag welke camping ik het leukst vond, Park Albatros of Altomincio. Hele lastige vraag. Het ligt er ook een beetje aan waar je van houdt. De omgevingen zijn natuurlijk ook ontzettend verschillend. Het sfeertje in de dorpjes rondom het Gardameer is natuurlijk heel fijn, maar wij hebben in Toscane ook ontzettend genoten van de prachtige natuur en vooral van Elba en Vada Beach. Als ik moet kiezen, ga ik toch voor Park Albatros, ondanks dat wij een super fijne vakantie hebben gehad hoor. Het park is groter, ruimer opgezet, er is meer te doen, een hele grote speeltuin en zeker voor de oudere kinderen leuker. Als je kleine kindjes hebt, voldoet Altomincio zeker.