Lido di Jesolo met kinderen

Lijkt jullie zomervakantie ook alweer een eeuwigheid geleden? Wij hebben gewoon niks gemerkt van de hitte in Nederland, want toen zaten wij in Italië en sinds we terug zijn lijkt het wel herfst. Ok, op dit moment mogen we nog even nazomeren. Maar het wordt ‘s avonds alweer eerder donker, sommige dagen is het gewoon koud en de pepernoten liggen alweer in de winkels. Grappig ook dat ze er elk jaar in augustus liggen en dat daar toch elk jaar weer discussies over gevoerd moeten worden. Maar daar wilde ik het helemaal niet over hebben. Mochten jullie alweer op zoek zijn naar een nieuw vakantieadresje voor volgende zomer, dan heb ik een fijne tip voor jullie.

Wij zijn deze zomer 2 weken naar Camping Malibu Beach geweest in Lido di Jesolo en we hebben echt zo’n fijne vakantie gehad alle 5!

Vorig jaar zaten we in Frankrijk aan de Atlantische Kust op een super leuke camping met hele leuke animatie, maar we hadden toen zo’n pech met het weer. Dat ging ons deze keer niet weer gebeuren, want wij gaan echt voor de zon! Dus wilde ik eigenlijk graag naar Toscane dit jaar, naar Camping Norcenni Girasole Club. Maar nadat ik de recensies had gelezen en daaruit bleek dat het een grote terrassencamping was, zijn we toch voor iets kleinschaligers gegaan aan de Adriatische Kust, vlakbij Venetië. Dat leek ons toch ook wel fijn aan het strand.

Voorbereidingen
Het was zo’n 1400 km rijden. We besloten ‘s ochtends om een uur of 7 te gaan rijden en halverwege een overnachting te doen. Die dachten we de avond voor vertrek “nog even” te boeken, maar dat viel wat tegen. Waar het precies aan lag, weet ik niet, misschien omdat we met z’n 5en op 1 kamer wilden, maar er was gewoon niks op de route of het was mega duur. Uiteindelijk hadden we gelukkig wat gevonden, wel iets eerder op de route dan we in 1e instantie wilden, maar we waren al lang blij. Volgende keer dus even iets eerder kijken daarvoor. Wij boeken de overnachting trouwens altijd via Booking.com. Vaak ook nog met gratis annuleren. Dus stel dat het dan tegenzit onderweg of meezit, zou je nog kosteloos kunnen annuleren op de dag zelf. De vakantie zelf hebben we de laatste 2 jaar via de websites van de campings zelf geboekt, ook ideaal en het scheelt ook vaak wat in de kosten. Wel doe ik dan van tevoren even wat online research of het wel betrouwbaar lijkt.

Tips voor een lange autorit met kinderen
De heenreis verliep prima. Van tevoren was ik nog bang hoe Jesse zich zou gedragen, want nu hij 2 is en behoorlijk ondernemend, is het natuurlijk best een hele zit zoveel uur achter elkaar in de auto. Maar hij heeft zich echt bijzonder goed gedragen, wat een lief kind hebben wij! De oudste 2 uiteraard ook, maar dat hadden we niet anders verwacht. Lekker dvdtjes kijken, Jesse via de iPad. Daarvoor hadden we speciaal een beugel gekocht, zodat we hem op konden hangen. En van tevoren via Netflix leuke series voor hem gedownload, die hij dan tijdens de reis kon kijken zonder MB’s te verbruiken. Ideaal! Af en toe even stoppen en vervolgens weer verder. Vlak voor Munchen hadden we onze tussenstop bij een hotel. Daar hebben we heerlijk gegeten en konden we weer opladen voor de 2e helft de volgende dag. Ook dat verliep allemaal volgens plan. Eind van de middag kwamen we aan in Lido di Jesolo op Camping Malibu Beach. Bij aankomst kregen we allemaal een bandje om en kregen de kinderen gelijk een shirt van de kidsclub, super leuk!

Over de camping zelf

Het is een kleinschalige camping met allemaal verschillende soorten huisjes. Voor elk wat wils. Het is altijd moeilijk je een voorstelling te maken van tevoren van wat je hebt geboekt en hoe het er allemaal in het echt uit zal zien, maar het was toch iets groter dan ik gedacht had. Maar op zich prima te overzien allemaal, de kinderen konden na een paar dagen ook zelf naar de disco lopen en van het zwembad naar het huisje.

Wij hadden een beach house aan het strand. Er waren heel veel verschillende huisjes in allerlei verschillende prijscategorieën. De receptie was aan de weg, daarnaast lag het zwembad en de camping liep dan helemaal door naar achteren, tot aan het strand. Bij alle ingangen stond beveiliging. ’s Avonds gingen de hekken bij het strand dicht, wel een fijn idee dat er dan geen vreemden op het park konden komen. Ons huisje was een echt een strandhuisje, een klein, schattig, wit huisje met een trapje en overdekte veranda ervoor. Binnen was alles wit, de muren, de vloer. Een keukentje, 2 slaapkamers en een badkamer, prima. De jongste sliep bij ons op de kamer in een campingbedje. Meestal gingen we ’s ochtends ontbijten met verse broodjes, daarna naar het strand, tussendoor even lunchen in het huisje en dan ging de jongste slapen, 1 van ons bleef dan bij hem en de ander ging met de 2 oudsten alvast naar het zwembad. En later sloot de rest zich daarbij aan. De oudste ging iedere avond om 17.00 uur naar de Soccer School, daar had ik van tevoren al over gelezen, super leuk, echt wat voor hem. Hij moest de 1e twee keer heel wat overwinnen om ook daadwerkelijk mee te durven doen, maar daarna was hij helemaal het mannetje. Daarna gingen we vaak koken of uiteten. De animatie begon ’s ochtends al op het strand. Met iedere keer hetzelfde liedje en dansje kondigen ze aan dat ze er waren, best grappig. Een groot team, er was van alles te doen. De kleintjes met ballonnen in de zee, mini disco op het strand, kanoën vanaf 10 jaar, aqua dansen in de zee. Het strand was heerlijk, de zee is lang ondiep wat ook fijn is voor de kinderen. Bij het zwembad ’s middags begon het hele circus opnieuw. Kinderen van 4 t/m 11 jaar konden dan mee naar de mini club (ook een Nederlands sprekende dame). En voor de volwassenen werd er van alles georganiseerd in het zwembad zoals aqua dance en spinning.

’s Avonds om 21.00 uur was er mini disco. Dat vonden wij voor de kleintjes wel wat laat. Het is uiteraard vakantie, maar onze jongste was dan eigenlijk echt al te moe om nog leuk mee te kunnen doen. Verder organiseerden ze in de tijd dat wij er waren een pizza party en een pool party waarbij je vanaf 21.00 uur in het donker kon dansen en zwemmen. Dat was heel leuk! Ze maken er wel echt een feestje van! Het zwembad is geweldig. Er is een groot, diep bad, een waterspeeltuin met sproeiers en een zacht lagunebad. Dat bad is helemaal ondiep, dus echt super voor de kleintjes. Ze kunnen overal staan. En voor de ouders ook net diep genoeg om er nog lekker onder water in te kunnen liggen. Het viel ons de 1e dag gelijk op dat het materiaal waarmee dat bad gemaakt is zo geweldig was. Ribbels, zodat je niet kon uitglijden, maar toch zacht. Overal was over nagedacht. Fonteinen die om beurten in de lucht sproeiden, een heuvel in het midden met fonteintjes met een tunnel er onder door en je kon overheen lopen en eraf glijden. En een glijbaan. Zelfs Jesse kon hier alleen vanaf. Genoeg badmeesters, ook bij de glijbaan die alles goed in de gaten hielden. In het kinderbad mocht met opblaas dingen worden gezwommen, in het andere bad niet. Langs het zwembad had je een soort van safari lodges. Die zagen er ook super leuk uit. Op het park was een Spar, prima voor de kleine boodschapjes en op 10 min. rijafstand met de auto een grote Lidl en nog andere grote supermarkten. Aan de Adriatische kust zijn wel veel muggen, je moet echt niet vergeten een muggenspray mee te nemen. De 1e paar dagen werden we regelmatig geprikt, daarna leek het wat minder te worden. Vooral ‘s avonds moesten we eraan geloven. Bij het zwembad en op het privé strand staan bedjes met parasols, daar moet je voor betalen. Maar als je daar geen zin in hebt, kun je ook prima een plekje met je handdoek vinden in het gras of in het zand. Wij lagen er toch bijna nooit, lekker de hele tijd in het zwembad of in de zee. In het restaurant op de camping kun je heerlijk eten voor een prima prijs. Wij hebben de 1e week echt uitgerust en zijn daarna pas dingen gaan ondernemen, toen kwamen we er eigenlijk achter dat er zoveel leuks te doen is daar, dus we moeten nog maar eens terug.

Wat is er allemaal te doen in de omgeving?

Venetië
Als je zo dichtbij Venetië zit, moet je eigenlijk wel van de gelegenheid gebruik maken om deze schitterende stad eens te bekijken. Wij hadden kaartjes met korting gekocht via de receptie van onze camping voor de overtocht met de boot. Dus we zijn eerst met de auto naar de haven In Punta Sabbioni gereden. Wel goed opletten dat je parkeert op de juiste parkeerplaats van de organisatie waar je de kaartjes van hebt gekocht. Dat bleek nog een hele onderneming. Wij waren zo 3 parkeerplaatsen verder voor we de goede hadden gevonden, je zou je boot maar missen. De boottocht zelf was al een hele beleving, we keken onze ogen uit. In Venetië aangekomen was het vooral HEET en DRUK! Eigenlijk zou je een dag uit moeten zoeken dat het niet zulk mooi weer is, maar wij willen ook wel graag een blauwe lucht op onze vakantie foto’s. Wij hadden de buggy overigens gewoon meegenomen voor Jesse. Daar twijfelden we van tevoren wat over en we hebben hem ook af en toe best op moeten tillen (lees: veel trappen), maar achteraf heel blij dat we hem mee hadden!
De bezienswaardigheden in Venetië die je gezien moet hebben:
– San Marco plein
– Basiliek van San Marco
– Dogepaleis
– Rialtobrug
– Campanile van Venetië

Omdat het zo druk was, zijn wij gewoon door de steegjes gaan lopen en af en toe kwamen we hele mooie, rustige plekjes tegen waar we mooie foto’s konden maken. Toen we alles zo’n beetje gezien hadden, zijn we gauw weer terug naar de camping gegaan om af te koelen in het zwembad. We hebben trouwens ook geen gondel genomen. Afgezien van de prijs (maar goed dat weet je), vonden wij het niet verantwoord om in de volle zon te gaan varen met 2 kinderen die bang zijn om te varen en 1 peuter die amper stil kan zitten. Een gondeltocht had ik me toch iets romantischer voorgesteld en dan ook gewoon met z’n 2tjes, komt nog weleens. Onze tip is ook om vroeg op pad te gaan, hoe later je gaat, hoe drukker het wordt. Er is ook maar 1 weg om met de auto naar de haven te gaan, dus als het druk is sta je daar gewoon al in de file.

Lido di Jesolo Centrum
Hier zijn wij 1 avondje geweest en vonden wij niet spectaculair. Ik had van tevoren op internet gezien dat er vaak zandsculpturen op het strand te vinden zijn, dat leek mij wel leuk, maar die hebben wij ondanks onze kilometers lange wandeling tussen de blauw/gele parasols en hoge gebouwen niet gevonden. Ook het centrum zelf was niet heel bijzonder, er reed wel een leuk treintje door de winkelstraat. Maar de winkels zelf waren bijna allemaal hetzelfde, met veel prulletjes en troep. Wij zijn met de auto naar het centrum gereden, want vanaf de camping was het zeker 1 uur lopen. Veel mensen gingen overigens wel lopend langs het strand.

Sea Life Aquarium
Vorig jaar in Frankrijk waren wij naar Sea Life geweest en dat was heel klein, maar we wilden het toch nog eens proberen. En deze keer was het super leuk! Genoeg leuke en mooie dingen om te zien, zeker een aanrader. Ook voor Sea Life hadden wij goedkopere tickets via de camping.

Ook leuk om te doen:

– Aqualandia (www.aqualandia.it)
– Tropicarium Park (www.tropicarium.it)
– Gardaland (www.gardaland.it)
– Eiland tour Murano, Burano, Torcello (gekleurde huisjes, zo leuk)
– Qua gezellige stadjes heb ik mij laten vertellen dat Caorle en Brian leuk zijn!

Wij gaan eigenlijk nooit terug naar dezelfde camping, maar we hebben het deze keer zo leuk gehad, dat we vast nog weleens terug gaan. Tot groot genoegen van de kinderen. Die hadden ook heel veel Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes. En hoe cliché het ook klinkt, als je kinderen het naar hun zin hebben, dan heb jij dat ook!